reklama

Kto pomôže živnostníkom? Pre koho nebudeme priesvitní?

Nám živnostníkom doteraz nikto nepomohol. Na vlastnej koži som si overil, že nemáme oporu v súčasných politikoch. Možno nerozumejú našim potrebám. Zrejme preto, že rozumejú potrebám niekoho iného a my živnostníci ich moc nezaujíma

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Môj osobný príbeh, a aj vďaka „pomoci“ štátu som pred krachom

Živnostníkom som od roku 1996. V roku 2002 som realizoval stavebnú zákazku v Bratislave. Dielo som odovzdal, ale peniaze nedostal. V rukách za moju prácu zostali namiesto zarobených peňazí pohľadávky. Veril som, že tie budú vyplatené. A ich vyplatenie navyše postráži súd, ktorý mi bude garantovať spravodlivosť a legitimitu môjho nároku. Mýlil som sa. Tak to na Slovensku nefunguje. Svoje vtedajšie záväzky z podnikania som vyrovnal voči zamestnancom a veriteľom zo svojich úspor. Áno, aj rodinných. Moje pohľadávky od roku 2002 neboli doteraz vyplatené. Je rok 2019. Ako je to vôbec možné?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Si živnostník? Tak plať!

V roku 2014 som zistil, že moje pohľadávky nemajú pre organizácie štátnej správy, banky a veriteľov inú hodnotu, len účtovnú. Nikto ich nechcel, aj keď išlo o judikátne pohľadávky v hodnote viac ako pol milióna euro. Súd ma odkázal na nútený výkon práva a posunul ich na exekútora, resp. na podanie konkurzu na dlžníka. Na príjem od exekútora a konkurzného správcu čakám dodnes. Mám šťastie. Som zdravý, mám čas čakať.

Jediný orgán štátnej správy, ktorý berie na vedomie existenciu mojich papierikov a ochotne som mnou komunikuje, aby mal všetky informácie, čo treba, je finančná správa. Tá mi podľa platného zákona láskavo umožnila zaplatiť z vystavených faktúr DPH a pri ukončení živnosti, ma požiada opäť v zmysle platného zákona zaplatiť z toho, čo nemám, dane. Som šťastný živnostník, mám z čoho. Z pohľadávok, ktoré nikto nechce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Si živnostník? Nie. Si roboš a zlodej.

Súdna moc zlyhala. Čakal som, ale zrejme nelogicky, že ak niekto príde na to, že je takýchto prípadov viac, že nám bude chcieť pomôcť. Bude chcieť, aby v tomto štáte platila elementárna spravodlivosť. A že práva tých, čo sme sa narobili a nedostali za to zaplatené, bude chrániť. Že niekto v parlamente za nás buchne do stola a spravodlivosť voči nám presadí. Zase som sa mýlil.

Lebo my živnostníci sme asi priehľadní. Nikto nás nevidí. A keď príde niekto nový a my si povieme, hurá, pre tohto by sme už nemuseli byť priesvitní, ten nami zase opovrhuje. Pre neho sme len roboši a zlodeji. Ale to my nie sme. Práve naopak. Okradnutí sme boli my, a navyše vôbec nás nie je málo. Je nás oveľa oveľa viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V roku 2010 evidovala daňová správa pohľadávky u 4 995 podnikateľských subjektov (z toho FO 3374 osôb) v úhrnnej hodnote 1,598 mld. eur. Áno, je to skoro 1,6 miliardy eur. V tom období daňová správa evidovala zvlášť FO – fyzické osoby (331 000 eur) a PO – právnické osoby (1,267 mil. eur). Ku koncu septembra 2019 finančná správa eviduje zoznam daňových dlžníkov už u 82 091 osôb a pre istotu už nerozlišuje medzi fyzickými a právnickými osobami.

A že sa nám darilo? Samozrejme. Úhrnom sú dnes pohľadávky finančnej správy voči daňovým dlžníkom vo výške 3,216 mld. Eur. Za deväť rokov narástli viac ako dvakrát! Tomu sa povie ekonomický rast. Ale koho, keď nie náš?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Určite ste nezabudli, koľko živnostníkov a malých podnikateľov sa dostalo do druhotnej platobnej neschopnosti pri reštrukturalizácia Váhostavu, či pri výstavbe našich ekonomických lodí... Nezabúdame ani na dobrého „strýčka“, ktorý naučil ďalších „podnikateľov“ zlučovaniu firiem až do ich výmazu z obchodného registra, resp. predaja obchodných podielov.

A ešte dôsledok!?

Podľa Centrálneho registra exekúcií sa viedlo do polovice novembra 2018 na Slovensku celkom 4 636 374 exekúcií. Keďže bolo u nás v tom čase 5 450 421 trvale žijúcich osôb, z toho 858 000 detí, vyzerá to tak, že na jedného dospelého obyvateľa Slovenska pripadá najmenej jedna exekúcia. Povedzte mi. Je toto normálne?

Rozdelenie exekúcií:

- Voči FO: 2 367 296 konaní

- Voči FO – IČO: 629 167 konaní

- Voči PO: 1 639 911 konaní

Ide o exekúcie od roku 1996. A pozor, nezľaknite sa, z uvedeného celkového počtu je až 1 639 911 vedených viac ako 5 rokov. (Zdroj Slovenská komora exekútorov, 18.11.2018)

Zamyslime sa teda spoločne

Kto mal a má prospech z nezaplatených faktúr svojim veriteľom? A v akej výške boli ? Keď len pohľadávky finančnej správy na daniach predstavujú sumu 3,216 mld. EUR... 

Slovenská komora exekútorov takýto údaj vo svojich štatistikách nemá a ani to nemá podľa ich vyjadrenia v pracovnej náplni zisťovať. Rozumiem. Ale prečo tento údaj, judikátne pohľadávky podnikateľských subjektov ( živnostníkov, samostatne hospodáriacich roľníkov a právnické osoby), nezverejňuje finančná správa?

Na toto je asi fakt ťažká odpoveď. 

Museli by sme priznať, že tu niekto zlyhal. Ale kto?

  1. Zákonodarná moc?

  2. Výkonná moc?

  3. Alebo vieme podľa bodu 1. a 2., že existujú väzby medzi pohľadávkami a záväzkami k jednotlivých osobám?

Kto má teda z toho prospech?

Slovenských milionárov kríza v roku 2009 podľa dostupných zdrojov výrazne nezasiahla. Ich počet podľa výsledkov World Wealth Report 2010 bol 2 770. Dnes na Slovensku je tých dolárových milionárov asi 10 000. Z Wealth Report od J&T Banky vyplýva, že hoci sú tvorba a udržanie bohatstva v súčasnosti náročnejšie, až tri štvrtiny z oslovených klientov banky vlani zbohatli, pätina dokonca o viac ako 10 percent. (Zdroj: 02.11.2019 denníkn.sk)

Význam malých a stredných podnikov v slovenskej ekonomike vystihuje viacero ukazovateľov. Aj v roku 2017 tvorili 99,9 % z celkového počtu podnikateľských subjektov v slovenskom hospodárstve, zamestnávali okolo troch štvrtín (73,8 %) aktívnej pracovnej sily v podnikovej ekonomike a viac ako polovicou (53,6 %) sa podieľali na tvorbe pridanej hodnoty.

Počet aktívnych podnikateľských subjektov evidovaných štatistickým úradom v roku 2017 dosiahol 567 793, z toho 567 131 predstavovali MSP. Z celkového počtu podnikov bolo 97,0 % mikropodnikov (550 016), presne 2,5 % (14 159) malých podnikov a 0,5 % (2 956) stredných podnikov.

Počet aktívnych evidovaných veľkých podnikov dosiahol 662. Ich podiel predstavoval 0,1 %. (Zdroj: SBA - Správa o stave malého a stredného podnikania v Slovenskej republike v roku 2017)

Záver:

Nám živnostníkom doteraz nikto nepomohol. Na vlastnej koži som si overil, že nemáme oporu v súčasných politikoch. Možno nerozumejú našim potrebám. Zrejme preto, že rozumejú potrebám niekoho iného a my živnostníci ich moc nezaujímame. Neprešli svoju cestu v našich topánkach. Chápem. Kráčajú vo svojich vlastných. Preto som presvedčený, že do parlamentu musia ísť ľudia ako som ja, ľudia, ktorí majú podobné skúsenosti a vedia ako ťažké je na Slovensku na seba zarobiť a vydobyť si tu spravodlivosť. Nebudú to však tí, ktorí nás živnostníkov pokladajú za robošov a zlodejov, lebo majú milióny vo vrecku.

Ing. Ján Plesník, podpredseda strany SOLIDARITA - Hnutie pracujúcej chudoby

Ján Plesník

Ján Plesník

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Absolvent Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave, bývam vo Zvolene. Profesijne sa venujem odbornej expertnej činnosti v oblasti zelenej infraštruktúry a vykonávaním analýz využiteľnosti odpadov v procese obehovej ekonomiky pre tvorbu nových výrobkov zo zhodnotených odpadov. Celý svoj život som zasvätil boju za práva a postavenie živnostníkov a malých podnikateľov. Od roku 1993 som členom Živnostenského spoločenstva mesta Zvolen. V roku 2009 sa stal členom Slovenskej živnostenskej komory a od roku 2015 som jej predsedom. Zároveň som zakladajúcim členom Národnej recyklačnej agentúry. Získal som viaceré ocenenia, medzi ktoré patria Zlatý mravec 2015 a Národná podnikateľská cena za životné prostredie 2017.Podpredseda strany SOLIDARITA - Hnutie pracujúcej chudoby Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu